DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Bütünleyici Mekânsal Analiz
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ARCH 562
Güz/Bahar
2
2
3
7.5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders bir mekanın fiziksel, çevresel, sosyal ve kültürel karakteristiklerini, somut ve soyut bileşenlerini kavramaya yönelik analiz yönetemleri kullanarak kentsel çevreyi gözlemleme ve yorumlama becerilerini kazandırmayı hedefler. Öğrencilerin kentin ölçek, doku, blokların formu, sokaklar, bölgeler, kamusal alanlar gibi fiziksel strüktürünü ve duyusal/algısal bileşenlerini, karakteristiklerini inceleyip kavrayabilmelerini amaçlar. Bunu yanısıra, öğrencilerin gözlemleneni kayıt etmek, sunmak ve anlatabilmek için gerekli olan, çizim, fotoğraf, bilgisayar modellemesi gibi gerekli olan temel garifik iletişim tekniklerinden uygun olanları seçecek bilgi ve kavrama düzeyinde olmasını hedefler./
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenciler kentsel mekanı analiz etmeye yönelik olarak, duyusal ve morfolojik analiz methodlarını kavrayabileceklerdir/
  • Öğrenciler bir mekanın bileşenlerini ve dinamiklerini kavrayabileceklerdir
  • Öğrenciler mekanın somut ve soyut karakteristiklerini farklı ölçeklerde anlamaya dönük bir bakış açısı geliştirebileceklerdir
  • Öğrenciler gözlemleneni kayıt etmek ve temsil edip anlatmaya yönelik teknikleri kavrayabilecekler ve bulgularını grafik, görsel ve yazılı olarak sunabilleceklerdir
  • Öğrenciler mimariyi daha geniş bir bağlamda değerlendirip kentsel çevreyle ilişkilendirebileceklerdir
  • Öğrenciler mekanı anlamak, bakmak, okumakla ilgili bir farkındalık geliştirebileceklerdir
Ders Tanımı Temel olarak kentsel mekan analiz yöntemleri üzerine odaklanan bu derste, kentin morfolojik yapısı, maddesel ve maddesel olmayan elementleri, kentsel mekanın mimari mekanla ilişkisi gibi konular farklı ölçeklerdeki mekana odaklanarak çok disiplinli bir yaklaşımla tartışılacaktır. Bu derste öğrencilerin mekanın tasarımı için gerekli olan yeri anlama, okuma, kente görme-bakma biçimlerinin bilgisini edinmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Ders 1: Akademik Okuma ve Yazmaya Giriş
3 Ders 2: Mekanın/Yerin İnşası Ödev 1
4 Ders 3: Mekansal Analiz Ödev 2
5 Ders 4: Mekansal Analiz ve Gözlem Yapma Proje ve Proje Taslaklarını Tartışma
6 Öğrenci Sunumu 1: Yerin Bileşenleri: Morfolojik Özellikler & Öğrenci Sunumu 2 : Yerin Bileşenleri: Sosyal Özellikler Ödev 3
7 Öğrenci Sunumu 3: Yerin Bileşenleri: İşlevsel Özellikler Proje ve Proje Taslaklarını Tartışma
8 Öğrenci Sunumu 4: Yerin Bileşenleri: Görsel Özellikler Proje ve Proje Taslaklarını Tartışma
9 Ara-Sınav
10 Öğrenci Sunumu 5: Yerin Bileşenleri: Algısal Boyut Proje ve Proje Taslaklarını Tartışma
11 Öğrenci Sunumu 6: Yerin Bileşenleri: Geçici Boyut Proje ve Proje Taslaklarını Tartışma
12 Sunumların düzeltilmesi Ödev 4
13 Ders 5: Akademik Yazma: Yapı ve İçerik
14 Yeri Yorumlamak Projelerin Sunumu
15 Dönemin gözden geçirilmesi Ödev 5
16 Dönemin gözden geçirilmesi Projelerin Teslimi
Ders Kitabı Bu ders dört ana bölümden oluşmaktadır; mekanı gözlemlemek, okumak, temsil etmek ve yorumlamak. Her aşamanın başında verilen ders anlatımları ders notunu oluşturur
Önerilen Okumalar/Materyaller
  • Calvino, I. 1972, “Invisible Cities”, translated from the Italian by William Weaver.  London :Vintage, 2002
  • Carmona, M., Heath, T., Oc. T. and Tiesdell, S. 2003. Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Oxford, Architectural Press.
  • Fleming, Ronald Lee. "Questions to Ask a Space." Places 6, no. 4 (Summer 1990): 12-13
  • Gehl, Jan. Life Between Buildings: Using Public Space. NY: Van Nostrand Reinhold, 1987.
  • Gehl, J. and Svarre, B. 2013. How to Study Public Life. Island Press, Washington, DC.
  • Greenbie, Barrie B. Spaces, Dimensions of the Human Landscape. New Haven, Conn: Yale University Press, 1981
  • Jacobs, Allan B. "Clues." In Looking at Cities. Cambridge: Harvard University Press, 1985, pp. 30-83.
  • Jacobs, Allan B. "Starting to Look." In Looking at Cities. Cambridge: Harvard University Press, 1985, pp. 1-13
  • Madanipour,  A.,  2004.  Marginal  Public  Spaces  in  European  Cities,  Journal  of  Urban Design. Vol. 9, No. 3, pp. 267-286.
  • Madanipour, A., 1996. Design of urban space: an inquiry into a socio-spatial process. John Wiley & Son Ltd., Part 1, pp3-28
  • Mehta, V., 2009. Look closely and you will see, listen carefully and you will hear: Urban design and social interaction on streets. Journal of Urban Design, 14(1), 29-64
  • Montgomery, J. 1998,  'Making a city: Urbanity, vitality and urban design',Journal of Urban Design,3:1,93 — 116
  • Pallasmaa, J., 2005, “The eyes of the skin: Architecture and the Senses”, Chichester :  Wiley-Academy
  • Zardini, M. 2005, “Sense of the City: An Alternate Approach to Urbanism”. Canadian Centre for Architecture

 

Resource for Urban Design Information

www.rudi.net

Project for Public Space

http://www.pps.org/

Urban Public Space

http://urban.cccb.org/

Urban Sketchers

http://www.urbansketchers.com

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
5
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
1
50
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
10
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
8
100
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
5
70
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
5
13
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
4
Proje
1
14
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
4
Final Sınavı
    Toplam
221

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

2

Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.

3

Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır.

4

Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

5

Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir.

6

Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.

7

Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

8

Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

9

Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

10

Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest